Svensk Städcenter

- Professionella städtjänster -
^

FAQ

Här svarar vi på de frågor vi oftast erhåller från våra kunder.

Hur lång tid tar en städning?

Det beror på storleken på objektet samt skicket. Den vanligaste tidsåtgången brukar hamna på ca 3 till 8 timmar.
Ju större yta objektet har så blir tidsåtgången längre för att kunna utföra kvalitets städtjänsten .
Efter ett personligt möte kan tidsåtgången presenteras mer utförligt.

Är det alltid samma person som kommer hem till mig?

Ja, vi garanterar att du får samma städpersonal förutom vid sjukdom eller semester. Vid dessa tillfällen kontaktar vi vår kontaktperson hos kunden innan vikarien anländer. Om det av någon anledning vi måste byta ut personalen hos dig så blir du som är kund alltid kontaktad i förväg.

Måste jag vara hemma under städtillfället?

Nej, kunden kan låta oss kvittera ut en nyckel med en hjälp av en nyckelkvittens så kan städtillfället utföras hos kunden under dagtid.

Måste jag lämna ut nycklar?

Nej, om du garanterar att vara hemma när personalen anländer för att utföra städtillfället. För att ansvarsförsäkringe ska gälla ska kunden vara hemma och släppa in och efter ufört arbete samt låsa när personalen lämnar. Du kan läsa mer om hur vi hanterar säkerhet på denna sida.

Utförs städtillfällena på röda dagar?

Nej, vi har kollektivavtal som reglerar arbetstiderna för personalen till Mån – Fred kl 08.00-17.00.

Kunden erbjudes två olika alternativ om städtillfället infaller på en röd dag. Första alternativet är att hoppa över det städtillfället – Avbokning sker och städtillfället debiteras ej. Om kunden inte meddelar något, så avbokas städtillfället automatiskt den röda dagen.

Det andra aternativet är att omboka städtillfället till ett annat datum – Detta gör vi samråd med kunden efter våran bästa förmåga.

Hur är säkerheten uppbyggt?

Vår personal är ansvarsförsäkrade för varje erhållet städuppdrag med upp till 10 milj kr.
Vid anställning undertecknar personen ett sekretessavtal. Därefter tas ett utdrag ur det s.k belastningsregistret.

Företagets hantering av nycklar, larm och andra kunduppgifter är speciellt utvecklade för att skapa trygghet och sekretess för dig.

Du kan läsa mer om hur vi jobbar med säkerhet på denna sida.

Vem står för städutrustningen vid en flyttstädning eller Storstädning?

Efter en gemensam ö.k avgöres frågan angående städmaterial, städredskapen för flyttstädning och storstädning.

Kan man avboka städtillfälle under en uppsägningstid?

Det är möjligt att avboka städning om särskilda skäl föreligger. I de flesta fall väljer kunden att omboka istället för att avboka städtillfället.

Vad händer om något går sönder?

Företaget har ansvarsförsäkring som täcker eventuella uppkomnna skador på kundens egendom under städtillfället.

Ansvarsförsäkringen täcker allt medans vi utför arbetsuppdraget upp till 10 milj kr.

Skadeanmälan MÅSTE meddelas senast inom 24 timmar efter städningen, därefter kan vi tyvärr inte godta skadan.

Inför första städtillfället går vi alltid igenom med kunden om det finns särskilda iaktagelser som vi behöver att ta hänsyn till när städtillfällena utförs i hemmet sådant som känsliga tavlor, möbler, gardiner eller golv så att vi kan informera personalen.
Visa saker som t.ex. vas, tavlor eller prydnadssaker som går sönder p.g.a. oaktsamhet av personalen kan ersättas gentemot ett kvitto.

Saknar ni kvitto, måste ni värdera objektet med en aktör på marknaden eller ta fram en likvärdig produkt till samma pris, för att underlätta vårt arbete med att hantera skadan

Kan jag betala kontant?

Vi tar i första hand emot betalning via epost faktura (PDF) format.
Som kund kan betala på tre olika sätt:
E-post faktura: Fakturan skickas till den e-post adress som har angett när beställningen av städtjänsten utfördes.
Vid betalning vänligen ange faktura nr.
Autogiro: Om kunden är en regelbunden kund hos oss och önskar att välja den tjänsten.
Anmälan för autogiro utförs hos den bank som används av kunden.
Swish: Kund kan betala sin faktura via swish till nr. Ange faktura nr i meddelande fältet.
Ett fakturaunderlag blir alltid utskickad gällande den beställda tjänstens utförande.

Något som jag som kund bör tänka på innan en flyttstädningd?
Gå gärna igenom hela bostaden och se till att alla skåp och lådor är tomma. Meddela oss om alla eventuella skador.Vi rengör endast möbler och utrustning som är helt tömda inuti.
Du är skyldig att lämna ut fönsternycklar till städpersonalen om det behövs.
Om du önskar städning på baksidan av tung utrustning (t.ex. kyl, frys, tvättmaskin och torktumlare, värmeelement i skåp, etc.) är du skyldig att flytta utrustningen på egen hand eller möjligen be vår personal om hjälp.
Vår personal flyttar inte denna typ av utrustning på egen hand. Om utrustningen inte flyttas täcker garantin inte de platser som skulle ha rengjorts, men inte rengjordes eftersom det inte fanns tillgång till dessa. Vi tar inte ansvar för kåpor på badkar såsom jacuzzi, filter i köksfläkt och ugnsplåtar.

Kom ihåg att frosta av frysen!

Hur kan man säga upp sitt städavtal?

Skulle du av någon anledning säga upp ditt avtal med oss så kan meddelar du oss via epost

info@städcenter.se eller ringa kundtjänst 0735-820640.

Hur påverkas städtillfällena under semestertider?

Våra semestertider är under juli månad.

Vi har ordinarie personal som jobbar under juli om du önskar att schemalägga städning till den tidpunkten.

Om ni har tänkt att ha en semester i någon annan månad, vänligen kontakta oss så vi kan avboka städningen under den tiden.

OBS: Vi behöver vetskap om att ni kommer vara på semester en månad innan för att kunna hantera eventuella avbokningar under er semester. Vi skickar en förfrågning till alla våra kunder under Juni för att veta vilka som vill ha städning när vi är på semester.

Hur blir jag kund?

Du kontaktar oss enkelt med kontaktformuläret eller genom e-post till info@städcenter.se så återkopplar vi snarast och senast inom 24 timmar.

Du kan alltid välja att börja med en provstädning för 99 kr/tim ink moms med RUT avdraget (Utan avtalskrav).
Därefter går arbetsledaren igenom kvaliteten så att din Nöjd Kund Garanti infrias.

Hur snabbt kommer de regelbundna städtillfällena i gång?

Efter att vi har fått dina kontaktuppgifter så bokas städtillfälena in i samråd med kunden.

Vem står för städutrustningen vid hemstädningen?

Vår personal åker oftast kollektivtrafiken ut till kunderna, därför önskvärt att det finns material hos kunden när vi kommer.

Vi förespråkar en miljövänlig städning och städar därför gärna med microfibertrasor och miljömärkta rengöringsmedel.
Tips till våra kunder
Städredskap som är önskvärt att ni kan ha tillhands hemma:
En bra och fungerande Dammsugare (dammsugarpåsar skall hållas tillhanda av kund)
En skurhink med moppskaft med garnmopp
Dammvippa
Vita trasor(tex lakan)
Kökstrasa (tex Wettex, olika färg, grön(kök), Röd (w.c), Gul (Övriga utrymmen)
Diskborste
Diskhanddukar
Wc-borste
Rengöringsmedel som är önskvärt att kunden ska kunna ha tillhanda hemma.
Bra diskmedel (tex Yes)
Fönsterputs (Avsedd för speglar)
JIF Cream eller VIM
Allrengöringsmedel (tex Ajax / Såpa)
Köksspray (tex Ajax)
Kakel eller badrumsspray (tex Ajax universall)
Sanitetsrent (tex WC-anka)

Vad kostar det att anlita Er städtjänst?

Det är alltid svårt att ge ett exakt svar innan vi får se objektet. Vi har en priskalkylator på sidan som du kan hitta här.

Den ger ett estimerat pris, men det är inte ovanligt att det visar sig bli billigare, lite beroende på din boytas planlösning och inredning.

RUT-avdraget

Från och med den första 1 juli 2009 kan privatpersoner få skattereduktion med 50.000 kr per år.

Detta innebär att du som kund betalar endast 50% av arbetskostnaden till det företaget som har utfört städtjänsten.

För att tillgodo göra sig det s.k RUT-avdraget krävs att företaget som anlitas har F-skattsedel.

När arbetet är utfört begär företaget resten av arbetskostnaden från Skatteverket.

Rut-avdraget påverkar inte din årliga skattedeklaration.

Kan jag avboka i sista minuten?

Nej, avbokning måste ske 24 tim innan den beställda tjänsen ska påbörjas.
Läs mer om våra villkor & avbokningspolicy
För avbokning av flyttstädning / Storstädning gäller 24 timmar innan den bokade tidpunkten.
Du kan avboka hemstädning 24 timmar innan bokade tid utan extra kostnad.
Avbokningar sker antingen via mail.
Vid akuta fall utanför arbetstid vänligen skicka SMS till 0735-820640 eller under kontorstid ring oss per telefon 0735-820640.
Ombokning av städtillfället kostar inget om t.ex du är sjuk och inte kan ta emot tjänsten pga sjukdom.